poniedziałek, 21 listopada 2011

ZASADY NUMERACJI TABORU PKS W LATACH 1975-1990

Numer pojazdu składa się z jednej lub dwóch liter i pięciu cyfr oddzielonych od liter myślnikiem.
np. F-00501 lub FF-80520.
Litera (lub litery) oznaczają okręg lub przedsiębiorstwo podległe :
A - okręg białostocki
B - okręg bydgoski
C – okręg kielecki
D – PEKAES (cała Polska)
E – okręg koszaliński
F lub FF – okręg łódzki
G – okręg gdański
H – okręg opolski
K – okręg krakowski
L – okręg lubelski
M – okręg szczeciński
O – okręg olsztyński
P – okręg poznański
R – okręg rzeszowski
S – okręg katowicki
T – okręg warszawski
X – okręg zielonogórski
Najprawdopodobniej swoją literkę miała Centralna Składnica Zaopatrzenia PKS  - informacja do potwierdzenia
Pierwsza cyfra oznacza ostatnia cyfrę roku wprowadzenia do eksploatacji:
Np. 0 – 1980 lub 1990, 5 – 1975 lub 1985.
Druga cyfra oznacza rodzaj pojazdu:
O – autobusy
1 – przyczepy autobusowe
2 – ciężarówki skrzyniowe, dostawcze skrzyniowe
3 – ciężarówki samowyładowcze
4 – pogotowia techniczne, dźwigi, dostawcze zaopatrzenie
5 – ciągniki siodłowe
6 – traktory
7 – przyczepy
8 – naczepy
9 – pojazdy służbowe
 Trzy ostatnie cyfry stanowiły numer kolejny pojazdu wprowadzonego do ruchu w danym roku:
W latach 1975 – 1984 numeracja od 001
W latach 1985 – 1990 numeracja od 501
Od tej zasady były odstępstwa związane z dużą ilością taboru dostarczonego w danej grupie w jednym roku oraz pewnie fantazją urzędników z okręgowych oddziałów PKS.
Oto znane mi odstępstwa od tej zasady ( dotyczą autobusów):
Dyrekcja olsztyńska – od 1985 roku numeracja od 201
Dyrekcja koszalińska - od 1987 sześciocyfrowe numery, gdzie ostatnia jest cyfrą samokontroli
Dyrekcja łódźka –  w 1987 roku numeracja od 001 i oznaczenie okręgu FF
Dyrekcja warszawska – w 1988 roku numeracja od 001 ( dublowanie numerów z 1978 roku z pominięciem  eksploatowanych nadal)
                                        w 1989 roku numeracja od 581

W/w zbiór zasad nie stanowi tematu zamkniętego – mile widziane uwagi i uzupełnienia.
Wkrótce postaram się napisać trochę o historii oddziałów w poszczególnych okręgach i taborze oraz po części udostępnie swój dość bogaty zbiór starych numerów taborowych 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz